Studiespesialisering

Studiespesialisering gir det bredeste grunnlaget for videre studier ved høyskoler og universiteter. Alt etter hvilket programområde og hvilke programfag du velger, vil du kunne oppnå generell eller spesiell studiekompetanse.

Her kan du lese mer om hvilke fag du kan velge mellom: Fagkatalog SF 2024-2025 (PDF, 749 kB)

Portrett bilde av Tone Akselsen - Klikk for stort bildeTone Akselsen Avdelingsleder

Programområde for realfag

Hvis du skal velge programområde for realfag, bør du like å  jobbe med oppgaver innenfor matematikk, fysikk, kjemi, biologi og lignende emner. På grunn av stor mangel på kompetanse innen realfag i yrkeslivet har myndighetene satt i gang en rekke prosjekter for å styrke søkningen til disse fagene. Hvis du har planer om å  bli f.eks. ingeniør, lege, tannlege eller kanskje bli lærer i realfag, bør du absolutt velge dette utdanningsprogrammet. Realfagene kan gi deg såkalt "spesiell studiekompetanse". Du må selv sjekke hva som kreves av fag i forhold til spesielle studier.

Elevansvar for elever på VG1, forskerklassene.

Portrett bilde av Heidi Marie Hindrumsen - Klikk for stort bildeHeidi Marie Hindrumsen Avdelingsleder

Programområde for samfunn og økonomi

Hvis du er interessert i hva som skjer i samfunnet, følger med i politikken og er opptatt av hvordan vårt samfunnssystem er bygget opp og fungerer, vil det være midt i blinken for deg å velge dette programområdet. Liker du å jobbe med tall på en praktisk måte, dvs. økonomi, vil du også finne flere fag av interesse her. Dette programområdet er idéelt for deg som har lyst til å bli jurist, samfunnsøkonom, samfunnsviter eller økonom. Det er en rekke spennende og viktige stillinger i arbeidslivet som besettes av folk som er utdannet innen disse fagene, både i det private næringsliv og innen offentlig forvaltning.

Elevansvar for VG2 elever.

Portrettbilde av May Kristin Vårhus - Klikk for stort bildeMay Kristin Vårhus Avdelingsleder

Programområde for språk

For deg som er glad i språk og kunne tenke deg et arbeid hvor du må kommunisere med folk i andre land, vil språkfag være et naturlig valg. Behovet for å kunne snakke flere fremmede språk blir bare større i et samfunn hvor handel og samarbeid på tvers av landegrensene bare øker. Det er viktig å beherske språk uansett hvilket yrke du kommer til å få i fremtiden. Dette gjelder særlig i det private næringsliv, men også innen offentlig forvaltning og undervisning.

Elevansvar for VG3 elever.

Portrettbilde av Line Ellingsen - Klikk for stort bildeLine Ellingsen Avdelingsleder

Norskavdelingen

Norsk er et fellesfag som er obligatorisk for alle elevene i den videregående skolen, og er dermed ikke et programområde elevene velger. Norskavdelingen er en stor avdeling med lærere med ulik tilleggskompetanse. Fellesfaget norsk er gjennomgående i tre år og har tre ulike karakterer (muntlig norsk, norsk hovedmål og norsk sidemål). I tillegg vil elevene ha andre fellesfag på ST: samfunnskunnskap, engelsk, naturfag og geografi (Vg1), historie (Vg2 og 3), kroppsøving (gjennomgående i tre år) og religion (Vg3). Dessuten skal elevene på ST ha obligatorisk fremmedspråk og matematikk over to år.

Minoritetsspråklige elever vil også være ivaretatt av lærere i norskavdelingen. Blant annet har skolen en læringslab i skolens læringssenter som drives av avdelingen, der elevene får hjelp med lekser generelt og språk spesielt. Innføringstilbudet er skreddersydd for elever med kort botid i Norge og gir elevene mulighet til å få vitnemål fra grunnskolen.

Elevansvar for STVg1 og innføringsklassen.

Følg med på nettsiden polarsirkelen.vgs.no og lik Polarsirkelen videregående skole på Facebook for mere informasjon fram til skolestart.

Læreplaner for studespesialisering finner du ved å klikke på denne linken.