Prekvalifiseringskurs

Skoleåret 2024/2025 tilbyr Polarsirkelen videregående skole kvalifiseringskurs i fagene norsk og/eller matematikk.

Om tilbudet

Tilbudet starter opp 2.september 2024.

Formål og målgruppe

Kursene kvalifiserer for opptak til høyere utdanning. Målgruppen er voksne som mangler karakter i fagene, eller som har behov for å forbedre karakterene sine.

Hvilke kurs tilbys?

Matematikk:

• Praktisk matematikk for yrkesfag: 1 P-Y, 2 P-Y og påbygg til generell studiekompetanse
  • Praktisk matematikk for studieforbererende fag: 1P og 2P
  • Vi kan også tilby andre kurs dersom mange nok søkere ønsker det.

Norsk:

• Norsk for påbygging til generell studiekompetanse
  • Norsk påbygging, kort botid (for privatister som har kortere botid enn seks år i Norge
  • Tilrettelegging for norskprøve for norske innvandrere, der privatisten må nå språknivået B2 (her kan du lese mer om språknivå)

Organisering

Kursene gjennomføres på Polarsirkelen videregående skole, på kveldstid og/eller i helger. I hovedsak går kursene som fysiske samlinger, men noe oppfølging vil foregå via nettmøter på Teams.

Opptakskrav og inntak

Du må søke innen 5. august, ved å sende epost til polarpost@vgs.nfk.no

Det er ingen formelle opptakskrav, men du må sende inn eller ta med vitnemål/kompetansebevis til skolen for veiledning.

Kostnader

Selve kurset er gratis, men du må selv skaffe pensumbøker og ha en egen PC. Som elev skal du også opp til en privatisteksamen og må påregne eksamensavgift. Informasjon om privatisteksamen finner du her.

Kontaktpersoner

For informasjon om norskkursene: Heidi Marie Hindrumsen, 95423772 eller heihin@vgs.nfk.no

For informasjon om matematikkursene: Tone Akselsen, 41555324 eller tonaks@vgs.nfk.no